Let op gladheid

Let op gladheid

Gladde wegen en fietspaden kunnen gevaarlijke situaties opleveren. De gemeente probeert dit te voorkomen. Bijvoorbeeld door te strooien met zout of sneeuw van de weg te schuiven met sneeuwschuivers.

Gladde wegen en fietspaden kunnen gevaarlijke situaties opleveren. De gemeente probeert dit te voorkomen. Bijvoorbeeld door te strooien met zout of sneeuw van de weg te schuiven met sneeuwschuivers.

Gladheid proberen wij zo effectief en snel mogelijk te bestrijden waarbij gebruik wordt gemaakt van (grote) strooiwagens. Om deze werkzaamheden zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, verzoeken wij u om gedurende de winterperiode zo veel mogelijk uw auto te parkeren op eigen terrein. Indien u genoodzaakt bent op de openbare weg te parkeren, verzoeken wij u zoveel mogelijk daar waar gestrooid wordt, aan één kant van de weg te parkeren.

Doorgaande wegen hebben prioriteit en zijn dus opgenomen in het strooiplan. De wegen in het strooiplan worden preventief gestrooid. Dat houdt in dat de strooiacties starten voordat de gladheid optreedt, vaak al 's nachts. Dat gebeurt met ‘nat' zout. Zout wordt hierbij opgelost in water. Hierdoor is minder zout nodig om de wegen berijdbaar te krijgen/houden dan bij het strooien met 'droog' zout. De routes lopen door alle bebouwde kernen en het buitengebied en hebben een totale lengte van ongeveer 300 km. Per fase is circa 3,5 uur nodig om de route eenmaal te strooien.

Wegen die niet in het strooiplan zitten, zoals ontsluitingswegen, wegen waar scholen en bejaardencentra aan grenzen en de belangrijkste fietspaden en bruggen, worden pas overdag gestrooid, en alleen als de hoofdroute schoon is. Daarna worden in de wijken waar sprake is van een concentratie van ouderen, ook deze straten gestrooid, maar alleen als dat past binnen de beschikbare menskracht, werkuren en budgetten.

Meer informatie

Via onderstaande bestanden kunt u meer informatie vinden over dit onderwerp.

Deel deze pagina op sociale media